Consultanta, CSR, Liniști, Sustenabilitate

Bun, bun, dar sustenabil?

Profesorul Michael Watkins (Universitatea Harvard) este de părere că, pentru a deveni un lider de succes, un om de afaceri trebuie să treacă cu bine prin șapte etape ale schimbării. Fiecare dintre ele presupune acumularea unui set nou de abilități și adoptarea unor noi puncte de interes.

Prima treaptă este marcată de trecerea de la nivelul de specialist la cel de generalist. Următorul pas vizează trecerea de la statutul de analist la cel de integrator. Apoi, în ordine, viitorul lider trebuie să evolueze de la tactician la strateg, de la zidar la arhitect, de la om bun la toate la persoană care stabilește prioritățile și de la războinic la diplomat. Până să ajungă dirijor, viitorul lider mai are de jucat rolul de vioară întâi sau mână dreaptă a celui căruia îi va lua locul într-o bună zi.

Cel mai bun…

Acesta este punctul de la care am plecat atunci când am citit pe site-ul CNN știrea despre cel mai buni CEO al anului 2015. Conform sursei citate, Craig Jelinek, CEO al lanțului american Costco, a câștigat titlul de CEO al anului pentru că acțiunile companiei au crescut cu peste 15 la sută. Mai mult, precizează CNN, “Costco oferă anual membrilor săi bunuri în valoare de 55 de dolari, peste 90 la sută dintre clienții magazinelor reînnoindu-și cardul de membru.”

Jeff Bezos (Amazon) s-a clasat pe locul doi, pentru cea mai bună redresare a acțiunilor companiei. Steve Easterbrook (McDonald’s, locul trei) este cel mai nou CEO intrat în top. Elon Musk (Tesla) a primit puncte cât pentru locul patru pentru că folosește cel mai bine social media. Prima dintre cele două femei din top, Denise Morrison (Campbell Soup), a fost scorată pentru creșterea ponderii produselor organice în portofoliul general al companiei, iar a doua femeie din top s-a situat pe locul 8 și este Irene Rosenfeld (Mondelez).

Cel mai bun…

Același professor Watkins spune că e foarte posibil ca abilitățile pe care le-ai dobândit într-o etapă să nu fie neapărat necesare în alta. Nimic nu înlătură rezultatele obținute în trecut, dar ele nu te vor ajuta într-o etapă ulterioară.

Harvard Business Review îi dă dreptate: ce i-a dus pe cei menționați mai sus pe primele locuri în Statele Unite ale Americii nu i-a ajutat prea mult la nivel mondial, astfel că niciunul dintre ei nu s-a situat pe locuri fruntașe în clasamentul celor mai buni CEO din lume.

Numele lui Jelinek nici măcar nu e menționat în top 100, în timp ce Bezos a obținut un umil loc 87. Dacă vă întrebați ce l-a tras pe Bezos în jos, aflați că e vorba de scorul ESG (environmental & social governance sau ceea ce e cunoscut în România ca raportare de sustenabilitate). Și, pentru ca imaginea să fie completă, nu o să găsiți pe lista HBR nici numele celor de la McDonald’s, Mondelez sau Campbell Soup, nici măcar pe cel al șefului Tesla.

Lista HBR începe în schimb cu Lars Rebien Sorensen, CEO al Novo Nordisk (locul 15 ESG). Continuă cu John Chambers (CISCO Systems, locul 69 ESG), Pablo Isla (Inditex, locul 49 ESG), Elmar Degenhart (locul 120 ESG) și Martin Sorell (WPP, locul 187 ESG). Norbert Reithofer, CEO BMW, ocupă locul 30 (același cu scorul ESG).

Cel mai sustenabil

Din februarie 2005, Corporate Knights face o analiză a celor mai sustenabile 100 de companii din lume. Studiul are acoperire globală, este unul multisectorial, include doar companii mari și este elaborat pe baza unor indicatori ACWI (All Country World Index). Faptul că rezultatele lui sunt interesante pentru comunitatea de business rezultă din prezența studiului pe platformele Bloomberg (CKG100 Index) și Reuters (CKG100).

Topul Corporate Knights este, déjà, a doua sursă care îi oferă credibilitate profesorului Watkins și demonstrează, o dată în plus, că sustenabilitatea unei companii nu mai ține demult exclusiv de profitabilitate.

Cea mai sustenabilă companie din lume este, în acest moment BMW. Compania a înregistrat zero decese la locul de muncă, doar 1,4 la sută dintre angajați au părăsit compania în 2014, a avut un profit operațional de 18,3 la sută, 30 la sută dintre managerii de top sunt femei, iar în termeni de mediu (eficiență energetică, GHG, apă) a economisit aproape 10,5 milioane de dolari.

Daimler AG ocupă locul 48, Renault locul 71, Peugeot locul 81, iar Nissan locul 97.

Coca-Cola Enterprises se află pe locul 13, cu o productivitate a resurselor ce se apropie de 61 de milioane de dolari, cu o rată de plecare a angajaților din companie de 6 la sută, zero fatalități, 18,7 la sută EBIDTA și 33,3 la sută rată de reprezentativitate feminină în forurile de conducere. Un detaliu care atrage atenția este diferența de medie salarială dintre angajați și CEO (CEOul Coca-Cola câștigă de 117 ori mai mult ca angajatul mediu).

Diageo se află pe locul 26.

Novo Nordisk ocupă, în clasamentul CK, locul 19. Productivitatea resurselor nu depășește 800.000 de dolari, nu au fost înregistrate decese la locul de muncă, rata de plecare din companie este de 9 la sută, veniturile din cercetare / dezvoltare reprezintă 14,5 la sută, iar profitul operațional 27,4 la sută, reprezentativitatea feminină în managementul de top atinge 27,3 la sută, iar CEOul câștigă de 98 de ori mai mult ca angajatul mediu.

Shire plc s-a situat pe locul 52, Johnson&Jonhnson pe locul 59, Takeda pe locul 80, Sanofi pe locul 87, Astella pe locul 95, iar Novartis pe locul 98.

În loc de concluzie

Profesorul Michael Watkins este de părere că, indiferent de natura sa (nativă sau cultivată) gândirea strategică poate fi îmbunătățită. Abilitatea de a trece cu naturalețe de la un nivel analitic la altul și de a construi modele mentale necesită, însă, o oarecare înclinație. Unul dintre paradoxurile dezvoltării leadershipului, constată Watkins, este că oamenii sunt promovați în special pentru că se pricep să spună ‘Nu’ și să blocheze decizii.

Craig Jelinek, cel mai bun CEO din SUA, a primit din partea lui Ryan Gosling o scrisoare deschisă, în care cunoscutul actor îi cere șefului Costco transparentizarea lanțului de aprovizionare. Lanț în care și oul, și găina joacă un rol important.

You Might Also Like

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.