Ataraxia, Film, Lifeboat, Liniști
Review: Spotlight
“La mijlocul anilor ‘90, peste 130 de persoane depuseseră mărturii referitoare la actele abominabile comise împotriva unor copii de fostul preot John J. Geoghan. Timp de treizeci de ani, acesta ar fi molestat și violat copii din șase parohii din Boston. De fiecare dată, victimele sale erau băieți de școală generală. Unul dintre copii avea numai patru ani.”
Așa începe investigația publicată de Boston Globe în ianuarie 2002 care a inspirat scenariul filmului Spotlight, nominalizat anul acesta la Globurile de Aur și la Oscar.
Echipa care s-a ocupat de caz era cunoscută sub numele care a dat titlul filmului și era compusă din reporterii Matt Carroll, Sacha Pfeiffer și Mike Rezendes (autorul articolului de mai sus), editor fiindu-le Walter Robinson.
Rezendes (interpretat în film de Marc Ruffalo) a primit în 2003, alături de colegii săi, un premiu Pulitzer pentru seria de articole legate de abuzurile sexuale ale preoților catolici din Boston, însă el are în palmares și alte subiecte grele: atacurile din septembrie asupra Pentagonului și a turnurilor gemene din New York, corupția financiară din fundațiile caritabile americane (trebuie să citesc despre asta) și problemele de sănătate mentală ale deținuților.
Spotlight este un film cum n-am mai văzut de ceva vreme. Urmărindu-l, am retrăit panica pregătirii pentru examenul de legislație din timpul masteratului la London School of Journalism și mi-am adus aminte cât de mult a contat să studiez legislația britanică pentru a înțelege cum te poți apăra de sistem folosindu-te de instrumentele create de sistemul însuși.
Din perspectiva jurnalismului, filmul prezintă activitatea de documentare a reporterilor într-o perioadă în care calculatorul și Internetul nu erau la îndemâna tuturor. Privindu-l, vezi cât de mult contează profesionalismul și empatia reporterilor în situații deosebit de delicate și cât de mult sunt dispuși să îi ajute pe ziariști cei care se luptă, la rândul lor, cu sistemul. Cu o condiție: să fie ascultați.
În pofida subiectului sensibil, filmul nu este unul dur. Da, există tensiune și frustrare; da, simți cum nivelul de adrenalină crește de la o scenă la alta; și da, tot ce-ți dorești este să vezi cine și cum ajunge să plătească.
Cardinal Law: I find that this city flourishes when its great institutions work together.
Marty: Personally I’m of the opinion that for the paper to best perform its function it needs to, uh, stand alone.
În timp ce descoperi cum biserica catolică încerca să mușamalizeze faptele preoților, mutându-i dintr-o parohie într-alta sau trimițându-i pe preoți în concediu medical, te întrebi dacă o exista în lumea asta infractor care să nu încerce să fenteze sistemul.
Matt: ‘Sick leave’ isn’t the only designation they use when they take one of these priests out of circulation. They use a slew of terms – ‘absent on leave,’ ‘unassigned,’ ‘emergency response.’
Mike: They got a name for everything, these guys.
Spotlight se poate mândri déjà cu primul proces. Boston Globe a relatat faptul că, după ce a văzut filmul, Jack Dunn a ieșit din sală și a vomitat. Pentru o identificare rapidă în film, Dunn este cel care a încercuit toate numele preoților, 87 la număr, implicați în poveste.
Dunn a dat în judecată echipa de producție. În opinia lui, filmul conține o scenă care este o miciună sfruntată.
Măcar pentru asta și filmul merită văzut.
Leave a Reply